צמד המילים הכי שגור בפי כל ישראלי בשבוע האחרון הוא "צוק איתן" ואנחנו בחלוץ, בהיותנו אנשים המתעסקים עם מילים כל היום, לא יכולנו שלא לתהות איך בחרו את השם למבצע הזה.

מעשה ידי אדם
אז מסתבר שבעבר הלא רחוק היה אדם (או קבוצת אנשים) שהיו בוחרים את השמות למבצעים. השמות נלקחו מעולם הטבע או התנ"ך ונועדו להשרות אווירה מסוימת. במבצעים אחדים השמות נועדו להקל על האווירה המתוחה ובמבצעים אחדים השמות נועדו לשדר בטחון וחוזק.

ואז.. הכל השתבש
בשנות השישים שתי יחידות שונות בצה"ל יצאו לשני מבצעים אבל בלי לשים לב – קראו למבצעים באותו שם (כנראה שגם ליצירתיות של צה"ל יש גבול). דבר זה יצר בלבול גדול, באופן טבעי, ומאז ועד היום שמות המבצעים נקבעים על ידי מחשב.
אל תוכנת המחשב הפשוטה מוזנות אלפי מילים בעלות רלוונטיות מסוימת (אנו חושדים שהמילה "מסטיק" למשל לא מופיעה במאגר) והאלגוריתם בוחר שתי מילים שיהוו את הצמד.

אבל אנחנו חייבים להתערב
מבדיקה קצת יותר מעמיקה גילינו שדווקא במבצע הנוכחי – היה זה אדם בשר ודם שבחר את השם ולא המחשב. סגן אלוף י', שלמיטב ידיעתנו אינו קופירייטר במקצועו, קיבל עליו את האחריות שהוטלה על ידי הרמטכ"ל בני גנץ ואיכשהו גיבש לעצמו את צמד המילים החזק הזה.

אם היו מטילים עליכם את המשימה, איך הייתם קוראים למבצע?

קופירייטינג בצבא